Wpis na studia to formalne określenie procesu złożenia dokumentów na Uczelni. Stanowi potwierdzenie woli podjęcia studiów. W momencie zakończenia wpisu na studia kandydat staje się osobą wpisaną na listę studentów.
Przede wszystkim pamiętaj, że:
- wpisu co do zasady dokonuje się osobiście (nie ma możliwości przesłania dokumentów pocztą ani kurierem);
- jeżeli z jakiegoś powodu nie możesz dokonać wpisu osobiście, zapoznaj się z informacjami dotyczącymi wyznaczania pełnomocnika;
- wpisu trzeba dokonać w dniach wskazanych w harmonogramie rekrutacji.
Wpis krok po kroku
Oto kroki, jakie trzeba wykonać, żeby dokonać wpisu na studia:
- Upewnij się, że wszystkie dane w zakładce „Formularze osobowe” w Twoim koncie IRK są uzupełnione. Zwróć uwagę na to, czy w zakładce „Wykształcenie” są uzupełnione szczegółowe dane dotyczące dokumentów, np. data wydania czy numer dokumentu.
- Sprawdź, czy Twoje zdjęcie zostało zatwierdzone przez administratora. Bez wgranego i zaakceptowanego zdjęcia nie wygenerujesz ankiety osobowej, która jest jednym z obowiązkowych do złożenia podczas wpisu na studia dokumentów i zgodnie z przepisami musi zawierać zdjęcie. Uwaga! Zdjęcia są zatwierdzane przez pracowników Uczelni, dlatego jeśli wczytujesz zdjęcie w weekend przed terminem wpisu, spodziewaj się, że zostanie zatwierdzone dopiero w poniedziałek rano. Dlatego lepiej wczytać zdjęcie jeszcze przed wynikami rekrutacji, a nie dopiero po ich ogłoszeniu. Mniej stresu dla Ciebie!
- W zakładce „Zgłoszenia rekrutacyjne” wybierz odnośnik „Dokumenty i dalsze kroki”. Zapoznaj się z zamieszczoną tam instrukcją wpisu na studia.
- W zakładce „Zgłoszenia rekrutacyjne” wybierz odnośnik „Dokumenty i dalsze kroki”. Z tabeli pod instrukcją wpisu pobierz ankietę osobową, sprawdź poprawność wszystkich danych, wydrukuj ją i podpisz na wszystkich stronach. Sprawdź, czy nie są wymagane załączniki do ankiety (przykładowo, dla studiów, gdzie przy składaniu zgłoszenia uzupełniany był dodatkowy formularz „Podstawa ubiegania się o przyjęcie”, trzeba pobrać, wydrukować i podpisać jego podsumowanie o tej samej nazwie). Pamiętaj, że na każdy kierunek, na który chcesz się wpisać, musisz wydrukować osobną ankietę, właściwą dla danych studiów.
- Upewnij się, że masz przygotowany komplet wymaganych dokumentów. Przygotuj wcześniej ich kserokopie, ale też miej przy sobie oryginały do wglądu. Kserokopie nie muszą być poświadczone przez notariusza.
- W zakładce „Zgłoszenia rekrutacyjne” w odnośniku „Dokumenty i dalsze kroki” zarezerwuj indywidualny, konkretny termin spośród dni przeznaczonych na wpis w harmonogramie rekrutacji oraz godzinę wpisu.
- W zarezerwowanym terminie udaj się do odpowiedniego sekretariatu (adres również znajdziesz w zakładce „Dokumenty i dalsze kroki”), gdzie złożysz komplet wymaganych dokumentów, a także podpiszesz oświadczenie o zapoznaniu się i akceptacji warunków odpłatności za studia na Uniwersytecie Jagiellońskim. Jeśli nie możesz dokonać wpisu osobiście, zapoznaj się z informacjami dotyczącymi wyznaczania pełnomocnika.
- Podczas wpisu otrzymasz:
- dane do logowania do USOSweb– systemu obsługującego wszystkich studentów, który służy do rejestracji na zajęcia, składania wniosków o przyznanie miejsca w akademiku, rejestracji wniosków o stypendia oraz pozostałych spraw studenckich, jak np. wgląd do ocen czy terminów egzaminów;
- numer konta bankowego do wpłaty za legitymację lub czesnego za studia;
- oświadczenie o zapoznaniu się i akceptacji warunków odpłatności za studia na Uniwersytecie Jagiellońskim;
- skierowanie na badania lekarskie przeprowadzane przez lekarza medycyny pracy – wyłącznie na tych kierunkach, gdzie podczas studiów studenci mogą być narażeni na działanie czynników szkodliwych, uciążliwych lub niebezpiecznych dla zdrowia. Badania trzeba wykonać w terminie określonym w harmonogramie rekrutacji! Bez przedstawienia zaświadczenia podjęcie studiów jest niemożliwe. Informację o tym, czy dla danych studiów zaświadczenie jest wymagane znaleźć można w karcie studiów.
Jeśli dokonasz wpisu na studia, ale z jakiegoś powodu podejmiesz jednak decyzję o ich niepodejmowaniu, pobierz wniosek o anulowanie wpisu na listę studentów, wypełnij go i złóż (osobiście lub przesyłając pocztą) przed rozpoczęciem roku akademickiego w jednostce prowadzącej Twoje studia.
Pytania i odpowiedzi
Nie mogę dokonać wpisu w zarezerwowanym przeze mnie terminie
Skontaktuj się z sekretariatem i poinformuj o przyczynie. Poproś o zgodę na przyjście o innej godzinie lub innego dnia (ale w ramach terminów wpisów określonych w harmonogramie).
Nie mogę pojawić się osobiście
Wyznacz pełnomocnika, który dokona wpisu w Twoim imieniu. To może być dowolna pełnoletnia osoba. Wzór pełnomocnictwa znajdziesz w swoim koncie IRK. Więcej informacji: pełnomocnictwo.
Nie mogę wydrukować ankiety z systemu IRK
Przeczytaj czerwony komunikat o błędzie – tam jest wskazane, czego brakuje w Twoim zgłoszeniu. Najczęściej zdjęcie nie jest zatwierdzone (jeśli ma status „Oczekujące”, to musisz poczekać na jego zatwierdzenie przez administratora – uwaga! wczytanie go ponownie nie przyspieszy sprawy, wręcz przeciwnie, trafisz znów na koniec kolejki) lub nie są uzupełnione wszystkie informacje o dokumencie.
Podczas wpisu okazało się, że dane się nie zgadzają
Jeśli błąd polega np. na literówce w nazwisku albo na potrzebie aktualizacji adresu – może to skorygować osoba dokonująca wpisu na studia bezpośrednio w systemie USOS.
Ale jeśli błąd polega na tym, że zostały wskazane błędne wyniki egzaminów czy ocen, błędna skala, błędna informacja o osiągnięciu w olimpiadzie czy błędne obywatelstwo – błąd wpływa na Twój wynik kwalifikacji i wymaga weryfikacji. Osoba pracująca w sekretariacie skontaktuje się z odpowiednimi osobami i poprosi o weryfikację. W takim przypadku, jeśli błąd jest poważny, może się okazać, że wpis na studia nie będzie możliwy.
Nie udało mi się dokonać wpisu w terminie
Jeśli nie udało Ci się dokonać wpisu w terminie nie z Twojej winy, masz siedem dni od momentu ustania przyczyny na złożenie prośby o przywrócenie terminu wpisu. Niezwłocznie skontaktuj się z Działem Rekrutacji na Studia – Welcome Centre pod adresem rekrutacja@uj.edu.pl. Więcej informacji na temat złożenia wniosku znajduje się na stronie „Wnioski i prośby”.